Η διαλειμματική νηστεία και όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις για αυτήν

διαλειμματική νηστεία

Ο όρος διαλειμματική νηστεία είναι εδώ και καιρό εξαιρετικά δημοφιλής στις αναζητήσεις των χρηστών που ενδιαφέρονται για την διατροφή.

Διάφοροι επώνυμοι και μή, αναφέρουν το fasting ως την μέθοδο που χρησιμοποιήσαν για να πετύχουν απώλεια βάρους. Δεν απευθύνεται όμως σε όλους και υπάρχουν και ομάδες ανθρώπων οι οποίες δεν θα πρέπει να το εφαρμόσουν.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Τι ακριβώς σημαίνει να κάνει κάποιος διαλειμματική νηστεία

Το fasting αποτελεί μια διατροφική μέθοδο με κυκλικό πρόγραμμα. Πιο συγκεκριμένα, υπάρχουν περίοδοι νηστείας που διαδέχονται περιόδους κατανάλωσης τροφής.

Ωστόσο, δεν αποκλείει ομάδες τροφίμων ούτε περιορίζει την ποσότητα φαγητού, αλλά εστιάζει στο χρονικό διάστημα κατανάλωσης της τροφής. Κατά την περίοδο της νηστείας μάλιστα δεν επιτρέπεται ούτε ρόφημα που να προσδίδει ενέργεια. Επιτρέπονται μόνο νερό ή σκέτος καφές.

Υπάρχουν διαφορετικά σχήματα διαλειμματικής και παρακάτω αναφέρονται τα κυριότερα και πιο διαδεδομένα.

Διαλειμματική νηστεία με πλαίσιο ωρών

 Σε αυτήν την περίπτωση, η κατανάλωση τροφής επιτρέπεται ένα καθορισμένο χρονικό διάστημα μέσα στην ημέρα ενώ στο υπόλοιπο επικρατεί πλήρης νηστεία.

Το σχήμα “16:8” είναι το πιο κοινή δομή, καθώς είναι ευκολότερο να προσαρμοστεί κάποιος. Συγκεκριμένα, η κατανάλωση τροφής πραγματοποιείται μέσα σε ένα συγκεκριμένο 8ωρο μέσα στην ημέρα. Τις υπόλοιπες 16 ώρες υπάρχει αποχή.

Οι περισσότεροι προσαρμόζουν τις περισσότερες ώρες αποχής να είναι κατά την διάρκεια του ύπνου, πριν και μετά.

Διαλειμματική δίαιτα σε εναλλακτικές ημέρες

Αυτή η μορφή διαλειμματικής νηστείας είναι πιο έντονη και αυστηρή. Ειδικότερα, συνιστάται εναλλαγή ημερών νηστείας  και ημερών φαγητού.

Το σχήμα “5:2“ αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της μορφής. Γίνεται ελεύθερη κατανάλωση τροφής 5 φορές την εβδομάδα ενώ τις άλλες 2 μέρες επικρατεί νηστεία ή κατανάλωση τροφίμων πολύ χαμηλών θερμίδων.

Είναι για όλους η διαλειμματική νηστεία;

Η διαλειμματική δίαιτα είναι ένα δύσκολο και περιοριστικό διατροφικό μοντέλο, με αποτέλεσμα να μην  ταιριάζει και να μην απευθύνεται σε όλους.

Περαιτέρα, στις παρακάτω περιπτώσεις ατόμων καλό είναι να αποφεύγεται:

  1. Έγκυες και θηλάζουσες
  2. Παιδιά και έφηβοι
  3. Άτομα με Διατροφικές Διαταραχές
  4. Σακχαρώδη Διαβήτη
  5. Υπόταση
  6. Χρόνια προβλήματα υγείας

Σε κάθε περίπτωση, η διαλειμματική νηστεία δεν θα πρέπει να υιοθετείται από κανέναν διατροφόμενο για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Οφέλη της διαλειμματικής νηστείας

H διαλειμματική νηστεία φαίνεται να παρουσιάζει και κάποια πιθανά οφέλη. Μερικά από αυτά είναι τα εξής:

Απώλεια βάρους

Τα ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι διαλειμματική νηστεία είναι αποτελεσματική για απώλεια βάρους. Ωστόσο, όχι περισσότερο από την εφαρμογή ενός υποθερμιδικού, εξατομικευμένου διαιτολογικού πλάνου.

Ουσιαστικά, εξαιτίας του περιορισμού του χρονικού πλαισίου κατανάλωσης τροφής, μειώνεται η πιθανότητα υπερβολικής κατανάλωσης φαγητού. Βέβαια, η διαλειμματική νηστεία αφορά τη δομή της διατροφής, ενώ είναι σημαντικό να δίνεται βαρύτητα και στις διατροφικές επιλογές.

Πιθανή μείωση αρτηριακής πίεσης και ινσουλινοαντίστασης

Υπάρχουν έρευνες που υποστηρίζουν ότι η διαλειμματική νηστεία μπορεί να οδηγήσει σε βελτίωση στην αντίσταση στην ινσουλίνη, με αποτέλεσμα να μειώνεται και ο κίνδυνος εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2.

Αντίστοιχα, το ίδιο φαίνεται να ισχύει και για την αρτηριακή πίεση.

Βελτίωση του λιπιδαιμικού προφιλ

Η διαλειμματική νηστεία αυξάνει την καλή χοληστερόλη (HDL) και μειώνει την ολική και κακή χοληστερόλη (LDL).

Παράλληλα, περιορίζει τον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων ασθενειών όπως και καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Κίνδυνοι και μειονεκτήματα

Σε γενικές γραμμές η διαλειμματική νηστεία δεν είναι επικίνδυνη για την υγεία. Παρ’όλα αυτά όμως, μπορεί να εμφανιστούν κάποια προβλήματα και η πείνα αποτελεί την πιο συνηθισμένη παρενέργεια.

Περαιτέρω, έχει αναφερθεί ότι άτομα που κάνουν fasting συχνά αισθάνονται πονοκεφάλους, ημικρανίες, ευερεθιστότητα και εναλλαγές στην διάθεση. Ακόμη, είναι πολύ πιθανό να δημιουργηθούν πεπτικά προβλήματα όπως η δυσκοιλιότητα, η διάρροια και το συνεχές φούσκωμα.

Η αφυδάτωση, είναι μια άλλη συχνή ανεπιθύμητη παρενέργεια όπως και το αίσθημα κόπωσης αλλά και η χαμηλή ενέργεια.

Επιστημονική υποστήριξη και καθοδήγηση στην διαλειμματική νηστεία

Θέλετε να ανακαλύψετε αν η διαλειμματική δίαιτα είναι το κατάλληλο διατροφικό σχήμα για να πετύχετε τους στόχους σας; Το Διαιτολογικό γραφείο Nutristory μπορεί να σας βοηθήσει!

Είμαι επαγγελματίας Διατροφολόγος στο Νέο Ηράκλειο και έχω την εμπειρία να σας καθοδηγήσω στο όμορφο ταξίδι της διατροφής και της ευεξίας. Μπορώ να σας εξυπηρετήσω ακόμα και διαδικτυακά σε όποιο μέρος και να βρίσκεστε και θα χαρώ να έρθουμε σε επαφή.

Επικονωνήστε μαζί μου τηλεφωνικά ή συμπληρώνοντας την φόρμα επικοινωνίας που ακολουθεί.

Κλείσε ραντεβού

Διάλεξε ώρα & ημέρα. Έλεγξε την διαθεσιμότητα online.